Śladami historii, czyli wycieczka do Oświęcimia i Krakowa

10 września 2015 r. młodzież naszej szkoły z klas IV TGE, IV Ke, IV TIA oraz III TMR uczestniczyła w wycieczce do Oświęcimia, gdzie zwiedziliśmy największy z nazistowskich obozów koncentracyjnych i ośrodków Zagłady Auschwitz-Birkenau. Życie straciło tu ponad 1,3 mln mężczyzn, kobiet i dzieci. Zwiedzanie poprzedziła projekcja filmu dokumentalnego pokazującego tragiczny los więźniów Auschwitz - Birkenau. W zamierzeniu niemieckich nazistów zagłada miała być całkowita - tak, aby nawet pamięć o niej zanikła. Ponieśli w tym porażkę. Pamięć o tym najczarniejszym rozdziale w historii przetrwała w relacjach świadków, dokumentach, miejscach. Historię obozu poznawaliśmy zwiedzając bloki na 6 - hektarowym obszarze Auschwitz I. Wśród przedmiotów codziennego użytku zrabowanych zamordowanym więźniom wstrząsające wrażenie robiły maleńkie ubranka dziecięce najmłodszych ofiar. Ogromny obszar obozu Birkenau - 140 ha oraz pozostałości drewnianych baraków, w których przetrzymywano więźniów, świadczą wymownie o rozmiarach fabryki śmierci. Pamięć wszystkich ofiar pomordowanych w Auschwitz - Birkenau uczciliśmy minutą ciszy przy ścianie śmierci.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w królewskim mieście, aby zwiedzić galerię sztuki XIX wieku znajdującą się w krakowskich Sukiennicach. Bezcenne zbiory muzeum upamiętniają najwybitniejszych artystów Krakowa m. in. Jana Matejkę i Józefa Mehoffera. Po zwiedzaniu mieliśmy czas na wspólny spacer po Krakowie z panią przewodnik. Usłyszeliśmy słynny Hejnał Mariacki, zobaczyliśmy witraże zaprojektowane przez Stanisława Wyspiańskiego, najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Maius, Ogród Profesorski, okno papieskie, kościół św. Piotra i Pawła, a na koniec odwiedziliśmy też ziejącego ogniem smoka wawelskiego. Wyjazd odbył się pod przewodnictwem p. Sabiny Urbanek, a opiekunkami grupy były panie: Małgorzata Pięta, Alina Czarnik i Anna Musak.