MISJA I WIZJA SZKOŁY
Program Wychowawczy Szkoły zawiera treści i zadania stałe oraz takie, które są specyficzne dla danego roku szkolnego. Program został opracowany przy udziale nauczycieli, uczniów i rodziców. Rada Rodziców podjęła uchwałę zatwierdzającą Program do realizacji na posiedzeniu w dniu 24.09.2013 roku.
Program wychowawczy obejmuje:
- Wychowawcze treści zawarte w Statucie i regulaminach szkoły
- Zadania Dyrekcji
- Zadania nauczycieli i Rady Pedagogicznej
- Powinności wychowawców klasowych
- Zadania pedagoga szkolnego
- Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
- Zasady funkcjonowania i zadania Samorządu Uczniowskiego
- Zadania szkolnych organizacji młodzieżowych
- Zadania biblioteki
- Treści wychowawcze z poszczególnych przedmiotów
Szkolny program wychowawczy stanowi załącznik do Statutu Szkoły. Zadania i sposoby realizacji poszczególnych zadań programu wychowawczego szczegółowo ujmowane są w:
- Rocznych planach pracy szkoły
- W planach pracy wychowawców klasowych
- W planach organizacji młodzieżowych
- W planie pedagoga i biblioteki
Wizja szkoły:
Pragniemy, aby nasza szkoła:
- wyposażała absolwentów w dobre kwalifikacje zawodowe,
- uczyła umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce,
- posiadała dobrze wyposażoną bazę,
- wychowywała człowieka kulturalnego, tolerancyjnego, kreatywnego, przedsiębiorczego, otwartego na potrzeby innych, obywatela Europy, uczestnika życia publicznego,
- przygotowywała uczniów do życia w społeczeństwie i pełnienia ról w rodzinie,uczyła odpowiedzialności za siebie i innych,
- zapewniała rozwój zainteresowań i zdolności każdemu uczniowi i właściwą organizację czasu wolnego,
- integrowała całą społeczność szkolną - nauczycieli, rodziców i uczniów,
- uczyła sumiennego wypełniania obowiązków, rzetelności, uczciwości oraz poszanowania mienia społecznego,
- uczyła kultury osobistej i kultury języka,
- przygotowywała uczniów do umiejętności samodzielnej i krytycznej oceny zjawisk społecznych, kulturalnych i politycznych współczesnego świata.
Misja szkoły:
Zgodnie ze Statutem Zespołu Szkól Agro-Technicznych, § 15 pkt 2:
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz z Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, które dostosowane są do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska szkolnego, a w szczególności:
- szkoła jest placówką oświatową wychowującą, pielęgnującą i wzbogacającą tradycje i osiągnięcia pokoleń, kształtującą szacunek dla nauki, stwarzającą, warunki do wszechstronnego rozwoju moralnego, duchowego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego,
- w szkole wartością nadrzędną jest miłość i szacunek do drugiego człowieka, odpowiedzialność za siebie i innych oraz tworzenie wspólnoty nauczycieli rodziców i uczniów opartej na współpracy i wzajemnym zaufaniu,
Mottem Programu Wychowawczego są słowa Jana Pawła II wypowiedziane 2 czerwca 1980 r. w siedzibie UNESCO.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, o to - ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko to co ma, co posiada umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, tzn. ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich."
- przyjmujemy, że bezwzględny priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny. Tu przede wszystkim kształtuje się jego charakter, przekazywany jest system wartości. Rodzice mają prawo do decydowania o całym procesie wychowania swojego dziecka, również o tym jego nurcie, który dokonuje się w szkole,
- uczeń w szkole ma możliwość rozwoju integralnego we wszystkich sferach jego osobowości, przygotowania się do wypełnienia obowiązkó w rodzinnych i społecznych w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości.
Szkoła kształtuje postawy moralne zgodne z uniwersalnymi zasadami etyki respektując chrześcijański system wartości przy zachowaniu zasady tolerancji wyznaniowej.Chrześcijański system wartości realizowany jest poprzez:
- organizację imprez o charakterze religijnym,
- udział młodzieży i nauczycieli w rekolekcjach,
- organizowanie seminariów, spotkań z osobami duchownymi i świeckimi o wysokim autorytecie moralnym, wnoszących głębokie refleksje związane z wychowaniem w duchu wiary katolickiej,
- organizowanie wigilii klasowych i szkolnych,
- udział w uroczystościach kościelnych,
W szkole organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice lub sami uczniowie wyrażą takie życzenie. Po osiągnięciu pełnoletniości o pobieraniu nauki religii lub etyki decydują uczniowie.
Szkoła wychowując:
- kształtuje u młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
- zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje młodzież do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności i demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- rozwija u młodzieży poczucie odpowiedzialności oraz dyscypliny pracy i nauki.
- upowszechnia wśród młodzieży wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochronnych środowiska.
- zapewnia praktyczne i teoretyczne przygotowanie kwalifikowanych kadr dla rolnictwa.
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
- Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia i wykonywania wybranego zawodu.
- Sprawuje opiekę nad uczniami, odpowiednio dla ich potrzeb i możliwości szkoły.
Wychowanie patriotyczne realizowane jest w szkole poprzez:
- Kształtowanie więzi z narodem, jego historią, tradycją i kulturą (mała i wielka ojczyzna).
- Organizację i udział w uroczystościach państwowych, środowiskowych i szkolnych.
- Zapoznawanie uczniów z historią regionu, walorami kulturowymi i turystycznymi oraz z ludźmi zasłużonymi dla regionu.
- Przygotowanie młodego człowieka do życia w społeczeństwie i do służby własnemu narodowi.
- Budzenie wrażliwości, tolerancji i miłości do człowieka.
- Rozwijanie szacunku dla symboli narodowych i religijnych.
- Wychowanie świadomego patrioty, odpowiedzialnego za siebie, rodzinę, środowisko i naród.
Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze poprzez:
- Rozwijanie samorządnej działalności młodzieży w samorządzie uczniowskim i organizacjach młodzieżowych.
- Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, koła przedmiotowe, zespoły artystyczne).
- Wychowanie estetyczne (edukacja filmowa, teatralna, muzyczna i plastyczna).
- Organizowanie apeli, wieczornic, uroczystości szkolnych oraz praca wokół Patrona Szkoły.
- Funkcjonowanie szkolnej Izby Pamięci.
- Organizowanie wycieczek i rajdów do miejsc pamięci Narodowej a także wycieczek turystyczno - krajoznawczych.
- Podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
Szkoła kształtuje prawidłowe relacje międzyludzkie poprzez:
- Prowadzenie zajęć mających na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Wprowadzenie zasad komunikacji interpersonalnej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasowego oraz zajęć edukacyjnych z kultury zawodu i przedsiębiorczości .
- Organizowanie obozów integracyjnych dla uczniów klas pierwszych.
- Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
- Prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych dla nauczycieli w ramach Zespołu Wychowawczego (asertywność, komunikacja interpersonalna)
- Współpraca Zespołu Wychowawczego, Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców w celu ustalania zasad przestrzegania w szkole.
Szkoła przygotowuje uczniów do pełnienia różnorodnych ról społecznych poprzez:
- Aktywną działalność Samorządu Uczniowskiego.
- Organizowanie przez młodzież tradycyjnych imprez szkolnych.
- Pomoc w organizacji imprez środowiskowych.
- Angażowanie uczniów w promocje szkoły w środowisku.
- Praca uczniów w organizacjach młodzieżowych i społecznych.
- Prace organizacyjno porządkowe na rzecz szkoły.
- Wprowadzenie do nauczania przedmiotu „ Wychowanie do życia w rodzinie" przy uwzględnieniu opinii i sugestii rodziców, wychowanie do pełnienie ról: żony - matki, męża - ojca.
Szkoła organizuje czas wolny młodzieży i kształtuje nawyki kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez:
- Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających osobowość ucznia i jego zainteresowania.
- Organizowanie zajęć rekreacyjno - sportowych.
- Udział młodzieży w rajdach, biwakach i wycieczkach turystyczno - krajoznawczych.
- Prowadzenie zajęć z uczniami wybitnie uzdolnionymi.
- Prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności z poszczególnych przedmiotów, organizowanie samopomocy koleżeńskiej.