MISJA I WIZJA SZKOŁY

Program Wychowawczy Szkoły zawiera treści i zadania stałe oraz takie, które są specyficzne dla danego roku szkolnego. Program został opracowany przy udziale nauczycieli, uczniów i rodziców. Rada Rodziców podjęła uchwałę zatwierdzającą Program do realizacji na posiedzeniu w dniu 24.09.2013 roku.

Program wychowawczy obejmuje:

  • Wychowawcze treści zawarte w Statucie i regulaminach szkoły
  • Zadania Dyrekcji
  • Zadania nauczycieli i Rady Pedagogicznej
  • Powinności wychowawców klasowych
  • Zadania pedagoga szkolnego
  • Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
  • Zasady funkcjonowania i zadania Samorządu Uczniowskiego
  • Zadania szkolnych organizacji młodzieżowych
  • Zadania biblioteki
  • Treści wychowawcze z poszczególnych przedmiotów

Szkolny program wychowawczy stanowi załącznik do Statutu Szkoły. Zadania i sposoby realizacji poszczególnych zadań programu wychowawczego szczegółowo ujmowane są w:

  • Rocznych planach pracy szkoły
  • W planach pracy wychowawców klasowych
  • W planach organizacji młodzieżowych
  • W planie pedagoga i biblioteki


Wizja szkoły:
Pragniemy, aby nasza szkoła:

  • wyposażała absolwentów w dobre kwalifikacje zawodowe,
  • uczyła umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce,
  • posiadała dobrze wyposażoną bazę,
  • wychowywała człowieka kulturalnego, tolerancyjnego, kreatywnego, przedsiębiorczego, otwartego na potrzeby innych, obywatela Europy, uczestnika życia publicznego,
  • przygotowywała uczniów do życia w społeczeństwie i pełnienia ról w rodzinie,uczyła odpowiedzialności za siebie i innych,
  • zapewniała rozwój zainteresowań i zdolności każdemu uczniowi i właściwą organizację czasu wolnego,
  • integrowała całą społeczność szkolną - nauczycieli, rodziców i uczniów,
  • uczyła sumiennego wypełniania obowiązków, rzetelności, uczciwości oraz poszanowania mienia społecznego,
  • uczyła kultury osobistej i kultury języka,
  • przygotowywała uczniów do umiejętności samodzielnej i krytycznej oceny zjawisk społecznych, kulturalnych i politycznych współczesnego świata.

Misja szkoły:

Zgodnie ze Statutem Zespołu Szkól Agro-Technicznych, § 15 pkt 2:

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz z Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki, które  dostosowane są do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska szkolnego,  a w szczególności: 

  • szkoła jest placówką oświatową wychowującą, pielęgnującą i wzbogacającą tradycje i osiągnięcia pokoleń, kształtującą szacunek dla nauki, stwarzającą, warunki do wszechstronnego rozwoju moralnego, duchowego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego,
  • w szkole wartością nadrzędną jest miłość i szacunek do drugiego człowieka, odpowiedzialność za siebie i innych oraz tworzenie wspólnoty nauczycieli rodziców i uczniów opartej na współpracy i wzajemnym zaufaniu,


Mottem Programu Wychowawczego są słowa Jana Pawła II wypowiedziane 2 czerwca 1980 r. w siedzibie UNESCO.
„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem, o to - ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więc poprzez wszystko to co ma, co posiada umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, tzn. ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich."

Jan Paweł II
  • przyjmujemy, że bezwzględny priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny. Tu przede wszystkim kształtuje się jego charakter, przekazywany jest system wartości. Rodzice mają prawo do decydowania o całym procesie wychowania swojego dziecka, również o tym jego nurcie, który dokonuje się w szkole,
  • uczeń w szkole ma możliwość rozwoju integralnego we wszystkich sferach jego osobowości, przygotowania się do wypełnienia obowiązkó w rodzinnych i społecznych w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości.

 

Szkoła kształtuje postawy moralne zgodne z uniwersalnymi zasadami etyki respektując chrześcijański system wartości przy zachowaniu zasady tolerancji wyznaniowej.Chrześcijański system wartości realizowany jest poprzez:

  • organizację imprez o charakterze religijnym,
  • udział młodzieży i nauczycieli w rekolekcjach,
  • organizowanie seminariów, spotkań z osobami duchownymi i świeckimi o wysokim autorytecie moralnym, wnoszących głębokie refleksje związane z wychowaniem w duchu wiary katolickiej,
  • organizowanie wigilii klasowych i szkolnych,
  • udział w uroczystościach kościelnych,

W szkole organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice lub sami uczniowie wyrażą takie życzenie. Po osiągnięciu pełnoletniości o pobieraniu nauki religii lub etyki decydują uczniowie.


Szkoła wychowując:

  • kształtuje u młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
  • zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje młodzież do pełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności i demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
  • rozwija u młodzieży poczucie odpowiedzialności oraz dyscypliny pracy i nauki.
  • upowszechnia wśród młodzieży wiedzę ekologiczną oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochronnych środowiska.
  • zapewnia praktyczne i teoretyczne przygotowanie kwalifikowanych kadr dla rolnictwa.
  • Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
  • Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia i wykonywania wybranego zawodu.
  • Sprawuje opiekę nad uczniami, odpowiednio dla ich potrzeb i możliwości szkoły.

Wychowanie patriotyczne realizowane jest w szkole poprzez:

  • Kształtowanie więzi z narodem, jego historią, tradycją i kulturą (mała i wielka  ojczyzna).
  • Organizację i udział w uroczystościach państwowych, środowiskowych i szkolnych.
  • Zapoznawanie uczniów z historią regionu, walorami kulturowymi i turystycznymi oraz z ludźmi zasłużonymi dla regionu.
  • Przygotowanie młodego człowieka do życia w społeczeństwie i do służby własnemu narodowi.
  • Budzenie wrażliwości, tolerancji i miłości do człowieka.
  • Rozwijanie szacunku dla  symboli narodowych i religijnych.
  • Wychowanie świadomego patrioty, odpowiedzialnego za siebie, rodzinę, środowisko i naród.

Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze poprzez:

  • Rozwijanie samorządnej działalności młodzieży w samorządzie uczniowskim i organizacjach młodzieżowych.
  • Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, koła przedmiotowe, zespoły artystyczne).
  • Wychowanie estetyczne (edukacja filmowa, teatralna, muzyczna i plastyczna).
  • Organizowanie apeli, wieczornic, uroczystości szkolnych oraz praca wokół Patrona Szkoły.
  • Funkcjonowanie szkolnej Izby Pamięci.
  • Organizowanie wycieczek i rajdów do miejsc pamięci Narodowej a także wycieczek turystyczno - krajoznawczych.
  • Podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.

Szkoła kształtuje prawidłowe relacje międzyludzkie poprzez:

  • Prowadzenie zajęć mających na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości.
  • Wprowadzenie zasad komunikacji interpersonalnej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy klasowego oraz zajęć edukacyjnych z kultury zawodu i przedsiębiorczości .
  • Organizowanie obozów integracyjnych dla uczniów klas pierwszych.
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
  • Prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych dla nauczycieli w ramach Zespołu Wychowawczego (asertywność, komunikacja interpersonalna)
  • Współpraca Zespołu Wychowawczego, Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców w celu ustalania zasad przestrzegania w szkole.

Szkoła przygotowuje uczniów do pełnienia różnorodnych ról społecznych poprzez:

  • Aktywną działalność Samorządu Uczniowskiego.
  • Organizowanie przez młodzież tradycyjnych imprez szkolnych.
  • Pomoc w organizacji imprez środowiskowych.
  • Angażowanie uczniów w promocje szkoły w środowisku.
  • Praca uczniów w organizacjach młodzieżowych i społecznych.
  • Prace organizacyjno porządkowe na rzecz szkoły.
  • Wprowadzenie do nauczania przedmiotu „ Wychowanie do życia w rodzinie" przy uwzględnieniu opinii i sugestii rodziców, wychowanie do pełnienie ról: żony - matki, męża - ojca.

Szkoła organizuje czas wolny młodzieży i kształtuje nawyki kulturalnego spędzania czasu wolnego poprzez:

  • Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych rozwijających osobowość ucznia i jego zainteresowania.
  • Organizowanie zajęć rekreacyjno - sportowych.
  • Udział młodzieży w rajdach, biwakach i wycieczkach turystyczno - krajoznawczych.
  • Prowadzenie zajęć z uczniami wybitnie uzdolnionymi.
  • Prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności z poszczególnych przedmiotów, organizowanie samopomocy koleżeńskiej.